03-01-10

Opgraving vliegtuig -Spitfire-en slachtoffer WO II

Op 8/9/02 kwam beetje bij beetje het verdwenen vliegtuig tevoorschijn... Onderzoekers zagen de kroon op hun werk. Hieronder een greep uit het onderzoek, de opgraving en de definitieve rustplaats van het vliegtuig en de overblijfselen van de gevallen Piloot Sergeant John Carmichael.

spitfirespitfire afbeelding

opgraving

"Voor alle zekerheid hadden we reeds op 8 september 2002 in de bovenlaag van de door ooggetuigen aangeduide crashplaats een sleuf aarde weggeschept. Gecorrodeerd aluminium, een motorklep, plexiglas van de cockpit etc gaven ons zekerheid. De week erop, op zondag 15 september 2002, volgde de berging zelf. Vooraf hadden we hiervan de overheid op de hoogte gebracht en eraan toegevoegd dat er mogelijks een stoffelijk overschot zou aangetroffen worden.

Binnen enkele uren slaagde het 16-koppige team van de Groep Huyghe-Decuypere erin de vermoedens te bevestigen dat Sergeant Carmichael hier op 5 september 1943 het leven verloor. Het ophalen van een rompfragment met de nog goed leesbare letters "DV" (de codeletters van het 129e Squadron) was een eerste confirmatie, maar vooral de talrijke identificatiegegevens in het vliegersvest van de piloot sloten alle twijfels uit."

Het stoffelijk overschot werd door de federale politie van Diksmuide naar DOVO in Houthulst overgebracht en op 23 september 2002 door de Commonwealth War Graves Commission van Houthulst naar Ieper.  

Eén van de motorblokfragmenten met de propellernaaf van de Spitfire Mk. IX werd opgenomen in het BAHAAT-museum "Broken Wings" in Erembodegem. De overige relicten worden bewaard in de Collectie Huyghe-Decuypere in Vlamertinge en Geluwe. 

internationaalbegrafenis koksijde

Begrafenis

Op 5 september 2003 werd Sergeant John Carmichael in aanwezigheid van zijn familie, de Britse ambassadeur en talrijke Royal Air Force prominenten door de Commonwealth War Graves Commission met militaire eer begraven op het Coxyde Military Cemetery in Koksijde.

Twee Hawks brachten een laatste hulde met een flypast. Namens de Royal Air Force en de Common Wealth War Graves Commission waren Air Marshal Rob Wright, Group Capatin Jeff Bullen en Air Chief Marshal Sir Peter Squire aanwezig. Namens de Belgische Luchtmacht legde Majoor-Generaal Michel Audrit bloemen neer. Ook de burgemeesters van Koksijde en Diksmuide brachten eerbetoon.

Opmerkelijk was ten slotte de aanwezigheid van Mervyn Young, die op die tragische dag met Carmichael in dezelfde formatie vloog.  

persoonlijk bezit   vliegpapieren

 

Geschiedenis 

 

Op zondagmorgen 5 september 1943 stegen van op drie Britse basissen een honderdtal B-26 "Marauders" op om twee doelwitten op het Continent te bombarderen.

Een 70-tal toestellen van de 322e en 323e Bomb Group kregen tijdens Ramrod 33 het vormingsstation van GENT-MERELBEKE als bestemming, terwijl 36 "Marauders" van de 386e Bomb Group het vormingsstation van KORTRIJK moesten bestoken.

De Groeningestad was reeds de dag voordien door de USAAF gebombardeerd geworden, maar gelukkig voor haar bewoners zorgden ongunstige weersomstandigheden er deze keer voor dat de formatie op zeker moment rechtsomkeer moest maken. De vlucht van de andere formatie naar Gent-Merelbeke wordt niet onderbroken en tijdens het bombardement komen er 111 inwoners om het leven.

Verscheidene RAF-jagersquadrons beschermden die dag de vlucht naar beide doelwitten. Het 129e Squadron, aangevoerd door de Belgische Squadron Leader Gonay, escorteerde mee de vlucht naar Gent-Merelbeke. Bij de terugkeer werden de jagers tussen Nieuwpoort en Oostende aangevallen door een twintigtal Focke-Wulfs. Het is in het daaropvolgende luchtgevecht dat Sergeant John CARMICHAEL van het 129e Fighter Squadron werd neergeschoten. Het laatste wat men van hem zag, was dat hij boven Nieuwpoort een aanval op een Focke-Wulf inzette, maar tezelfdertijd en wellicht zonder dat hij het merkte, een andere Duitser in de rug kreeg...

Aangezien de RAF op die dag maar één gevechtspiloot verloor op het westelijk front, en aangezien de Duitse piloot Gerd Wiegand (Jagdgeschwader 26) rond dit moment een Spitfire had geclaimd, wist men dat laatstgenoemde Carmichael had neergehaald. Weliswaar localiseerde hij de plaats van zijn overwinning "boven Duinkerke"!

Ooggetuigen en het Liber Memorialis van de pastoor van Nieuwkapelle leidden ons echter naar een weidehoek van landbouwer P. L. in Nieuwkapelle. De piloot was officieel nog steeds vermist.

Bron: http://sites.google.com/site/grouphude/projects/nieuwkape...

 

16:12 Gepost door Dries in Geschiedenis | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.